Dit is een openbaar Forum  openbaar

topic

KREEFTFOXTROT
    Fake e-mailsBeantwoord
    topic gepost op 8 augustus 2013 door KREEFTFOXTROT , laatst bewerkt 9 augustus 2013 door Raynor-UPCMedium helper 
    353 x bekeken, 13 Reacties
    Onderwerp:
    Fake e-mails
    Vraag:

Ik krijg regelmatig e-mailtjes met als afzender UPC Admin Update. Open ze niet omdat ik dat niet vertrouw.

Is hier iets over bekend?

Bewerkt door Raynor-UPC: topic verplaatst naar internet.

Beste reactie

Jan F.

Hier staan richtlijnen hoe je met dit soort berichten om gaat

reactie

• Martin

is inderdaad malware *klik*

• Jan F.

Hier staan richtlijnen hoe je met dit soort berichten om gaat

• coenrades 838f4793

Klopt ik ook word hier gek van zoveel fake mails.

Het probleem is niet eenvoudig op te lossen omdat dez fake-mails iedere keer onder een andere naam worden verstuurt dus iedere keer de fake-mail blokkeren heeft niet zoveel zin.

Nooit openen maar direkt verwijderen.

Ik hoop natuurlijk wel en iedereen denk ik dat een knappe kop wellicht met een oplossing kan komen.

Groet,

Coenrades

• xGarfieldx

Ik krijg ze ook elke dag de fake mailtjes en verwijderen, blokkeren, het heeft geen zin ze blijven erdoor komen

zou handig zijn als er een track and trace opzat dan kan je IP's blokkeren.

• Community-lid da6da6cd

Inderdaad irritant, maar ook gevaarlijk!!

Een link die je naar een Roemeense website leidt belooft niet veel goeds!

Overigens is het Nederlands taalgebruik gebrekkig.

• Community-lid eae11ba3

In tegenstelling tot wat je zou verwachten zijn deze niet echt gevaarlijk te noemen. De "klik link" is via short url en gaar naar een whatever hacked website (vaak wordpress) en daar staat doodleuk een kloon van de UPC site. Niet bijster bijzonder, maar om daar in te trappen....

• Community-lid 503508d3

klopt ik kreeg ook zo`n email om mijn wacht woord en gebruikers naan op nieuw te resetten.mailto horst eckhardt@T_online.de

• Community-lid 99022e97

Je bent niet de enigste. Soms komen er wel 5 per dag binnen.

Wat opvalt is, dat de afzender ook een UPC mailadres is.

Als je via onderstaande link inlogt, dan kan je de e-mails aanmerken als spam en dan worden ze meegenomen in de spamfilter van UPC.

(https://www.upcmail.net/do/mail/folder/viewFolders?l=nl-NL&v=upc)

Althans dat zeggen ze, maar ik zie nog steeds dezelfde afzenders terug.

Ook is het mogelijk om misbruik van je adres te melden via veiliginternet@upc.nl

Echter krijg je een standaard e-mail terug en nooit is ergens iets te lezen of  bezig is dit probleem op te pakken.

Of wordt je persoonlijk benaderd.

Misschien kunnen de afzenders er niets aan doen en maken ze deel uit van een botnet zonder dat ze dit weten.

Een stukje gereedschap om dit te constateren en te zorgen dat je uit dat botnet komt, dat kan ik niet vinden.

Een hulpmiddel wat je kunt gebruiken is te vinden op www.spamfighter.nl  Deze gooit alles in Spammap. Het nadeel van de gratis versie dat je af en toe reclame meldingen van ze krijgt.

Hoop dat UPC dit zelf eens goed gaat oppakken

• Community-lid eae11ba3

Beste Community-lid 99022e97, uit je reactie blijkt dat je er niets van snapt, en lees je ook slecht. De werkelijke verzenders zijn geen UPC klanten maar fake adressen. Doorsturen naar UPC abuse zijn zoethoudertjes omdat UPC alleen UPC klanten aanpakt. De mails die jullie binnen krijgen komen uit het buitenland. Om dat te controleren kun je de volledige mail inclusief headers submitten bij spamcop.net.

Dat is wereldwijd de organisatie die bij providers mailservers laat blokkeren. UPC gaat dat echt niet voor jullie doen. Als er spam bij spamcop verwerkt wordt dat bij een UPC klant vandaan komt moet UPC daar tegen optreden. Doen zij dat niet lopen ze het risico dat een mailserver geblacklist wordt.

Wat jullie doen is gewoon nutteloos. De UPC admin mails is gewoon tijdelijk, en kun je beter negeren.

• Community-lid 91d2dd02

Krijg ze ook regelmatig. Gelijk weggooien is volgens mij de eenvoudigste oplossing. Ik vraag mij echter wel af of UPC deze mails uberhaupt niet zou kunnen blokkeren, zonder dat hun klanten er iets van merken. In het PC tijdperk moet dit voor hun toch geen probleem zijn toch.

• Community-lid eae11ba3

Ik vraag mij echter wel af of UPC deze mails uberhaupt niet zou kunnen blokkeren, zonder dat hun klanten er iets van merken. In het PC tijdperk moet dit voor hun toch geen probleem zijn toch.

Nee dat kan dus niet. Normaal gesproken kun je mail e.d blokkeren met keywords in de titel/omschrijving/onderwerp etc. Maar zodra je woorden gaat krijgen als ADMIN , UPC etc dan kun je het schudden. En zoals ik al zei, is het voor UPC niet mogelijk elke spammer te blokkeren. Bovendien houden ze veel spam tegen maar is dat een fractie van alles.

Spammers werken via / of met spoofing, forwarding, fake ip's en noem het maar op. Alleen spamcop kan afzenders traceren, maar ook zij moeten vaak diep graven om de afzender te traceren. En neem maar van mij aan dat heel veel uit landen komt waar men zich niet echt druk maakt om dit soort praktijken, en dus dweilen met de kraan open.

En nooit zomaar een afzender blokkeren, want als je even niet oplet en ben jij toevallig de afzender, dan blokkeer je jezelf.

Dus...mails dumpen en verder niet op letten.

• Community-lid 46caf5f8

Ik heb al ongeveer 5 verschillende mailtjes per dag gehad , die lijken op UPC klantenservvice en als ik dit doorstuur naar veiligmailen@upc.nl, dan benik nu  al 4x door UPC zelf geblokkeerd, krijg een nieuw wachtwoord een paar dagen later perbrief, maar het probleem bilijf bestaan.

De raad van UPC is niet blokkeren of als spam aanmerken, maar gewoon wissen.

Als je ze blokkeert, dan gaat UPC automatisch je webmail weer blokkeren [uit voorzorg]

• Community-lid 51906de0

Ja, er zijn veel afzenders van fake-mail.

Als eerste: haal in je e-mail programma het vinkje weg bij Extra, Opties, Lezen, Berichten automatisch downloaden bij weergave in voorbeeldvenster.

Ten tweede: rechtsklik op de afzender, kies eigenschappen: r.bakker229@upcmail.nl, f.peters53@upcmail.nl, h.plug@upcmail.nl. account@upc.com, etc. zijn vaak voorkomende spamverzenders.

Ten derde: echte UPC adressen zijn o.a. noreplay@upcmail.nl (factuurbericht), service@upc.nl (klantenservice), upc.nl@email.upc.nl, specialcare1@upc.nl (teruggave of bijzondere afspraken), upc@upc.dmsx.net  (winkel bestelling).

Als laatste: in veel antispam programma's (ik gebruik gratis SpamFighter) kun je fake blokkeren door voor UPC specifieke mail-adressen toe te staan en overige mailadressen met UPC erin te blokkeren. Dit kan, geloof ik, ook met Norton.